Розвиток науки і
техніки, призводить до змін в структурі трудової діяльності різних видів праці.
Сучасному працівнику потрібен високий рівень розвитку розумових сил, гнучкість
розуму, вміння адаптуватись до нового. В структурі розумової праці – помітне
збільшення елемента творчої праці, розвиток винахідництва, творчого підходу до
вирішення непередбачуваних ситуацій та проблем. І це все підвищує вимоги до
рівня та якості освіти. Потрібно виховати людину творчої, шукаючої думки –
мислячу людину, а не людину – автомата, бо тільки мисляча людина потрібна
скрізь. Тому зміст навчання у загальноосвітньому навчальному закладі полягає в
тому, щоб розвинути здібності учнів, примусити працювати їх розум.
Зважаючи
на актуальність проблеми, мною була сформульована тема дослідження, над яким працювала:
«Розвиток творчих здібностей учнів на
уроках світової літератури».
Практичне
значення цього дослідження бачу у безпосередньому застосуванні під час навчання літератури у середній школі,
а також у корекції методичного процесу.
Основна
ідея – віднайти, сформулювати,
сформувати, систематизувати такі методи та засоби навчання, за допомогою яких,
можна було б розвинути творчу
особистість, творче «я» кожного школяра.
Не
перша торкаюсь цієї проблеми. Їй присвячені роботи багатьох
вчителів-методистів, наприклад, Є.М.Ільїної, Б.З. Вульфової, М.І. Кудряшової,
Л.Фурсової.
Погоджуюсь
із думкою, що художнє слово виконує різнобічний вплив на учня. Узагальнюючи
свій досвід, зробила такі висновки:
·
учитель мусить сам творчо розмірковувати, позаяк у
творчого вчителя – творчий учень;
·
одним із основних завдань
вчителя-словесника є вироблення в учнів власного літературного смаку;
·
результативнішою у роботі є формула «автор – школяр -
учитель», ніж – «автор – учитель - школяр».
Школа
була і буде храмом науки, де формують особистостей, закладають певні знання,
уміння, навички. Зараз вчитель не є
основним джерелом інформації, як було колись. Завдання сучасного педагога –
бути вмілим і знаючим провідником, який допомагає учням вибрати правильний
шлях, навчає вибирати з потоку інформації тільки цінну, яка є для них корисною.
Вчителі не дають готову інформацію, а вчать здобувати її власною працею.
Таким чином школярі навчаються мислити, аналізувати,
синтезувати набуті раніше знання, що є важливими і вагомими навиками для
будь-якого професіонала та творчої особистості.
Аби
зростити творчого учня використовую систему творчих завдань. Вони вчать дітей
мислити, висловлювати власні думки та позиції, долати нетрадиційні, нестандартні
перешкоди.
Так
у п’ятому класі школярі складають власні казки, які потім систематизовую у
збірку «Заглядає у віконце чарівниця-казка». П’ятикласники малюють ілюстрації
до казок. Створюють малюнки-символи (Герда – це троянда, Снігова Королева - сніжинка
). Уява також сприяє розвиткові мислення
і сприймання художнього слова. Тому діти з радістю малюють трон Снігової
Королеви, складають казку-навпаки, яка
називається «Королева Спеки». Школярі переказують казки від імені того чи
іншого героя. Пишуть листи до улюблених персонажів. Вони складають «ситуативні
моделі»: «Діалог між Попелюшкою та Принцесою з казки «Дванадцять місяців»,
«Зустріч Пані Метелиці та Снігової Королеви».
Шестикласники
залюбки складають власний міф про
створення світу; тринадцятий подвиг Геракла. Важливою деталлю уроку світової
літератури є елемент інсценізації. Тому
учні 6 класу інсценізують байки. При вивченні теми: «Переродження Скруджа як
наслідок осмислення свого життя», школярі складають схему переродження Скруджа
за допомогою слова і кольору.
Школярі 7, 8, 9 класів складають
сенкани, власні кросворди, беруть участь у рольових іграх (журналіст - автор),
готують індивідуальні повідомлення про письменника чи поета. Вони вчаться бути
тактовними та толерантними у дискусіях ( 8 клас - «Дон Кіхот –безумець?
Мрійник? Борець за справедливість?», 7клас - «Чи можна виправдати зраду
коханням?»). На уроках використовую ігри, вікторини, літературні диктанти, які
ще й заохочують до читання.
Поряд з традиційними формами навчання
присутні ще й елементи нетрадиційного навчання. Це і метод ПРЕС, «займи
позицію», «асоціативний кущ», «коло ідей», робота в парах. Учні беруть участь в
уроках-іграх, уроках-подорожах, уроках-портретах. Щоб краще засвоївся
програмовий матеріал, поєдную літературу з живописом, історією, географією.
Хочу
окремо зупинитись на ще одній важливій вісі творчого навчання – це проблемний
метод. Як показує мій досвід, проблемний
метод стимулює до навчання навіть школярів із низьким рівнем знань.
Елементами проблемності на уроках може
бути: епіграф до уроку, проблемне запитання, створення проблемної ситуації,
тема уроку. Подаю перелік проблемних запитань, які можна розглянути впродовж
навчального року у класах:
Твір, автор
|
Проблемні запитання
|
Ш. Перро «Попелюшка»
|
Попелюшка стала принцесою
завдяки своїй зовнішній красі чи завдяки рисам характеру, манерам поведінки?
|
Г.К. Андерсен «Снігова
королева»
|
Снігова королева – просто
самотня жінка , якій бракує спілкування чи зла і жорстока людина?
|
Міфи про Геракла
|
Геракл перемагав тільки тому, що він напівбог чи завдяки рисам
героя?
|
А.Чехов «Хамелеон»
|
Юрба людей співчуває
Хрюкіну чи сміється з нього? Як пояснити таку поведінку?
|
Й.В.Гете «Вільшаний
король»
|
Видіння хлопця –
хворобливе марення чи боротьба життя зі смертю?
|
О. Пушкін «Пісня про
віщого Олега»
|
Чи можемо ми керувати
своєю долею, чи вона – це явище неминуче?
|
Р.Л. Стівенсон «Вересковий
мед»
|
Вибравши для сина смерть,
батько жаліє його чинить жорстоко?
|
М.Гоголь «Тарас Бульба»
|
Причина зради Андрія –
сила кохання чи, можливо, слабкість характеру?
|
В.Шекспір «Ромео і
Джульєтта»
|
Закоханість Ромео і
Джульєтти переросла б у справжнє кохання чи згасла би?
|
В.Шекспір «Гамлет»
|
Гамлет – мстивець чи шукач
істини?
|
П. Кальдерон «Життя – це
сон»
|
Життя – це сон чи
реальність?
|
Ж.Б. Мольєр «Міщанин -
шляхтич»
|
Комедія повинна розважати
людей чи виправляти їх?
|
Ж.Б.Мольєр «Міщанин -
шляхтич»
|
Що визначає місце людини в
суспільстві?
|
Вольтер «Простак»
|
Який світогляд є для вас
ближчим: світогляд «природної людини» чи цивілізованого європейця?
|
Й. Ф. Гете «Фауст»
|
У чому сенс буття людини?
|
Однією з проблем, з якими стикаюся, є
розгляд твору крізь призму теорії літератури.
На
своїх уроках пригадую слова Лессінга: «Сперечайтеся, помиляйтеся, але,
Бога ради, розмірковуйте, і хоча криво, та зате самі».
Література переконує школярів, що життя
різноманітне, і навіть у сучасному
жорстокому світі є повинне бути місце для добра, любові, світла.
Немає коментарів:
Дописати коментар